Egy Jazznagykövet a kultúra városában - AVISHAI COHEN Pécsett
Avishai
Cohen, a jazzvilág élvonalába tartozó izraeli bőgős legújabb
lemeze, a Seven Seas (Hét
tenger) idén februárban jelent meg, és 2011. november 18-án Pécs
város a lemezbemutató turné egyik állomásaként üdvözölhette
a neves művészt. A rendezvény a ZSÖK nKft. szervezésében, az
Izraeli Nagykövetség támogatásával jött létre, a helyszín
pedig a Kodály Konferencia és Koncertközpont volt.
Avishai
Cohen édesanyja festőművész volt, aki klasszikus zenét hallgatva
festett, emellett ladino nyelven (ami egy zsidó spanyol nyelv)
énekelt. Így tehát Avishai zeneszeretete már gyermekkorában
kezdődött, szereti Bachot, Mozartot, Beethovent, Brahms-ot,
Satie-t, Rachmanyinovot és édesanyja nyomán a spanyol énekeket,
illetve magát a spanyol nyelvet, amiről azt állította, hogy "az
egyik legszebb nyelv, amin énekelhetünk".
9
éves korában kezdett el zongorázni, majd a basszusgitárral került
közelebbi barátságba, végül a nagybőgőre esett a választása.
Egy interjúban úgy emlékszik vissza a jazz-el való kapcsolatára,
hogy már a kezdetektől fogva izgatta, vonzotta a zenei szabadság,
az improvizáció művészete. A jazzért rajongó fiatalt hamar New
Yorkban találjuk, akit tehetsége és elszántsága rövid időn
belül a nagyok közé emelt. 1996-2003 között Chick
Corea zenekarának nagybőgőse,
akinek véleménye róla a "zseni"
szóval összegezhető, ami egy hozzáértő személytől több, mint
dicséret. Olyan jazz-legendákkal zenélt együtt, mint Herbie
Hancock, Bobby McFerrin vagy Kurt
Rosenwinkel.
Zenei
stílusában megtalálhatóak a mediterrán és a közel-keleti
hatások, ezen kívül mint izraeli születésű művésznek a
diaszpórikus zsidó kultúrkör tradícióit is lehetősége volt
megismerni, így műveihez a legkülönbözőbb zenei hagyományokból
merít. Sokszínűségét bizonyítja az is, hogy énekel héberül,
angolul és spanyolul.
12 évet élt New Yorkban, majd visszatért szülőhazájába, Izraelbe, és megalapította a RedSeJ jazzfesztivált, ahol fiatal művészek is fellépnek, lehetőséget kapva szárnyaik bontogatására. Jelenleg nagyzenekari művekhez ír zenét, amely zene szintén a jazz és a klasszikus zene határán mozog.
A
koncert helyszínéül szolgáló Kodály
Konferencia és Koncertközpont Pécs
egyik büszkesége. "A Kodály
Központ egy építészeti Stradivari"
áll az épületről a kodalykozpont.hu
oldalán Maxim Vengerov
hegedűművész idézete. És valóban, az épület olyan szép, hogy
már az üres teremben ülve rá tudunk hangolódni a koncertre. Ha
azt mondom, hogy méltó a legnagyobb művészek fogadására, akkor
keveset mondok, de nehéz közhelyek nélkül írni róla.
A
koncert 19 órakor kezdődött, ami előtt már érezhető volt a
várakozásnak egyfajta izgalma, az első percektől kezdve a
közönség láthatóan átadta magát a sodró ritmikájú zenének.
Lelkesen értékelte Cohent, egy olyan előadóművészt, aki
nem áll mozdulatlanul hatalmas hangszere mellett, mi több,
alkalomadtán meg is ütögette ritmusosan a bőgőt. Instrumentális
dalai mellett hallhattuk énekelni is, ami egy óriási kihívás.
"Az
éneklés egy sokkal mélyebb érzést fejez ki, talán a
legmélyebbet. Az éneklés az egyik legsebezhetőbb, legőszintébb
pillanat. Éppen ezért szeretem, bármilyen nehéz is"-
nyilatkozta korábban.
Egy
ilyen koncert maximálisan alkalmas arra, hogy kirántsa az embert a
monotonitásból és a szürke hétköznapok fölé emelje. Amit
Avishai Cohen az éneklésről mondott, én azt az egész zenére
érvényesnek érzem, a zene könnyedén megérinti az ember lelkének
egészen mély rétegeit.
Bár
a koncert végén az első visszatapsoláskor egyedül érkezett a
színpadra, Avishai viccesen megjegyezte, hogy magára hagyták a
társai, a koncert során többször is bemutatta őket, akik
láthatóan egy húron pendülnek a bőgőssel. Az ütőhangszereknél
Amir Bresler, aki ránézésre maximum 16 évesnek ha kinéz,
valójában 21 éves, mondhatni szemtelenül fiatal és szemtelenül
tehetséges. A zongoránál Shai Maestro, aki néha felállt,
pontosabban felugrott, és Cohennel együtt a dobokhoz szaladt, így
egy pillanat leforgása alatt három dobost láttunk, akik mindent
megtettek, hogy fokozzák a hangulatot. Ami számomra nagyon
látványos volt, az a művészek zene iránti szeretete, és az,
ahogyan átadták magukat, teljes lényüket a zenélés örömének.
Hangos
tetszésnyilvánításokkal, és többszöri visszatapsolással
jelezte a közönség, hogy Pécs mihamarabb visszavárja a Jazz
Nagykövetét.
Gáspár
Andrea
(A kép forrása: www.avishaicohen.com)